Vanliga Frågor och Svar (FAQ)
Otisco är ett svenskt företag, och även om vår webbplats just nu är på engelska, arbetar vi dagligen med svenska finans- och redovisningsteam inom koncernrapportering, IFRS och integrationer med olika konsolideringssystem, som tex AARO.
Våra konsulter talar både svenska och engelska, och vi anpassar oss efter era behov.
Här har vi samlat svar på vanliga frågor vi får om Otisco och våra integrationer, och hur vi stödjer konsolideringsplattformar som AARO, Cognos, Tagetik, FPM, Ocra, HFM och Excel.
Allmänt om Otisco och våra tjänster
1. Är Otisco ett svenskt företag?
Ja, Otisco AB är ett svenskt företag, medhuvudkontor i Stockholm.
.
2. Arbetar ni med svenska redovisningssystem som tex Fortnox, Spiris, Monitor ERP??
Ja, Otisco har färdiga integrationer till många av de vanligaste svenska ERP-/redovisningssystemen, bland annat Fortnox, Spiris, Visma Net, Monitor ERP, Björn Lundén och Business Central.
Använder ni något annat redovisningssystem, så finns det lösningar för att ni ska kunna använda Otisco.
3. Måste vi använda AARO för att arbeta med er?
Nej. Otisco fungerar även med Excel, Cognos, FPM, Ocra, Tagetik, Lucanet, OneStream och andra konsolideringsplattformar.
4. Erbjuder ni support på svenska?
Absolut. All kontakt, introduktion och uppstartssupport sker på svenska, eller engelska
5. Hur ser prissättningen ut?
Priset baseras på antal bolag, källor och användare. Efter en kostnadsfri demo och genomgång får ni en offert som bland annat tar hänsyn till koncernens omfattning.
6. Kan vi integrera flera bolag eller länder?
Ja, det går bra.
Det är hela tanken bakom Otisco. Att samla och harmonisera finansiell information från koncernens dotterbolag – oavsett kontoplan, valuta eller land – är inte bara något vårt system klarar av, det är syftet med Otisco.
Många av våra kunder ansluter flera, eller alla, bolag inom koncernen både svenska och utländska dotterbolag, vilka använder olika kontoplaner och rapporterar i olika valutor.
Otisco är byggt för att hantera just denna komplexitet, och möjliggör en effektiv, sammanhållen och korrekt koncernrapportering.
Otisco Connector – Integration & Implementering
7. Vad är Otisco?
Det är en Saas-tjänst, som fungerar som en brygga mellan dotterbolagens redovisningssystem och koncernens konsolideringssystem, så som tex AARO, Cognos, FPM, Ocra, Tagetik, Lucanet, OneStream, Excel
8. Hur går integrationsprocessen till?
Vi börjar med ett uppstartsmöte och demo, när vi vet hur ert behov ser ut får ni en offert.
Så snart vi får ett klartecken så sätter vi upp ert Otisco, och ofta kan kunden sätta igång med det första bolaget inom 1-2 veckor.
9. Hur lång tid tar implementationen?
Du kan vanligtvis börja arbeta i Otisco dagen efter signerat avtal. Full implementation tar oftast 2–4 veckor beroende på antal bolag, ERP-system och tillgång till data.
Till skillnad mot många systemimplementeringar så väljer ni hur snabbt och vilken omfattning ni vill onboarda bolag till Otisco och börja effektivisera din inrapportering till koncernen. Många Otisco kunder börjar med ett fåtal bolag för att se flödet från början till slut i ett riktigt bokslut och skalar upp med samtliga bolag därefter.
10. Behöver vi IT-resurser internt?
Nej det är inte nödvändigt. Vi arbetar direkt med ekonomiavdelningen och kräver minimalt stöd från IT. Vid behov när kundens IT-avdelning har frågor, bokar vi självklart in ett möte.
11. Kan Otisco anpassas till vår kontoplan?
Ja. Varje enskilt bolag kan använda sin egen kontoplan och dimensioner.
Data, rapportering och teknisk funktion
12. Vilken data överförs?
Syftet med Otisco är att på ett användarvänligt, smidigt och effektivt sätt “föra över” data till koncernens konsolideringssystem.
Exakt vilken information som överförs till Otisco beror dels på ert redovisningssystem och koncernens behov. Det som efterfrågas är grunddata som räkenskapsår, kontoplan, dimensioner, och transaktionsdata.
13. Hur ofta uppdateras data?
Ni väljer – dagligen, veckovis eller månadsvis.
14. Vad händer om vi byter affärssystem eller ändrar kontoplan?
Otisco kan enkelt uppdateras för att matcha förändringar, så som byte av affärs-/ redovisningssystem, eller kontoplan, och något Otisco har särskilt stöd för.
Både byte av redovisningssystem och kontoplan är något som hör till vanligheten för många koncerner när de förvärvar nya dotterbolag, eller när bolagen växer ur sina tidigare systemlösningar.
Support, partnerskap och nästa steg
15. Vilken typ av support erbjuder ni?
Onboarding, Introduktion, teknisk vägledning och valbara supportavtal för långsiktig optimering.
16. Vilka typer av företag arbetar ni med?
Vi samarbetar främst med svenska tillväxtkoncerner och deras svenska samt internationella dotterbolag men även mindre koncerner finns bland våra kunder.
Otisco uppskattas särskilt av koncerner där dotterbolagen använder olika affärssystem och kontoplaner. Vår lösning gör det enkelt att samla och harmonisera finansiell data, oavsett vilka rodovisningssystem, kontoplan och valuta, som används av dotterbolagen.
17. Hur snabbt kan vi komma i gång?
Vi kan ofta boka ett uppstartsmöte inom en vecka och leverera en lösning dagen efter avtalssignering.